Poučme se od nejlepších. II.

Ježdík  |  01.04.2016

Kdybyste se mě zeptali, co nejvíce charakterizuje lektory a účastníky konferencí Leaders in Sport Performance, řekl bych, že mají ideální poměr pokory a ambice. Setkání charakterizují vzájemný respekt, společná ochota naslouchat, ale i oponovat a společně hledat cesty, kam a jak posunout sport vpřed. Všichni dohromady tvoří kompaktní celek a připadají vám, že se pro sport narodili. Doplňují je úspěšní lídři z mimosportovního prostředí, jako například špičkový neurochirurg, ředitelé významných škol, ředitelé a trenéři baletních mistrů nebo cirkusů, ředitelé a majitelé významných korporací, nebo také ředitel Red Bull pro extrémní výkony. Obě tyto skupiny se vzájemně obohacují formou kulatých stolů na předem určená témata, řízenými rozhovory na pódiu auditoria, či přednáškami. Naší snahou je předat, vám, registrovaným účastníkům webu 24vterin.cz, základní informace z jednotlivých částí konference. V dnešním příspěvku se budeme věnovat odpolední části první dne newyorského Summitu.

Odpolední část začala poutavou diskuzí na téma: Budování prvotřídní sportovní organizace: Vedení, lidé a prostředí. Lektory byli GM Atlanta Falcons Thomas Dimitroff  a globální ředitel fotbalových týmů Red Bull Gerard Houllier. Oba diskutující a účastníci zdůraznili potřebu mít silnou sjednocenou vizi a filozofii, efektivně podpořit organizační kulturu výtečnosti. V pasáži zabývající se komunikací mluvili o tom, že zpráva může být předána pouze s jednoduchostí a jasností, je-li nejprve koncipována se stejnou mírou ohleduplnosti a přesnosti. Thomas Dimitroff formuloval důležitost eliminace síly v organizaci a zdůraznil, že je nutné, aby management a trenéři pracovali v tandemu a aby měli vliv v procesu rozhodování - i když je zřejmé, a do značné míry připustil, že rozhodnutí jsou nakonec provedena na nejvyšší úrovni. Tito dva lídři rozpoznali, že hodnota rozhodnutí je nakonec utvářena kolektivem. Autenticita byla také pozoruhodným tématem tohoto setkání. Oba diskutující se zapálením mluvili o benefitech vytváření kultury, ve které lidé mají možnost vyjádřit a využít svou individualitu. Funkcí autenticity, jak je prozkoumána v této kritické reflexi, je podpořit „umělce“ dosáhnout plného potenciálu s nejvyšší mírou spokojenosti v jakékoli roli, ať už jsou to sportovci, trenéři, ředitelé či majitelé. 

Druhá odpolední část přinesla změnu v obojím, jak v tempu, tak v tónu. Dala dohromady lídry z různých organizací a výkonnostních souvislostí. Téma bylo: Umění koučování a rozvoje: Rozvoj a utváření prvotřídního talentu. Lektoři byli: David Marsh (hlavní trenér špičkových amerických plavců), Dehra Harris (profesorka klinické psychiatrie na Universitě v St. Louis), Risa Steinberg (zástupkyně ředitele taneční školy Juilliard School), Jeff Orr (armádní letec a instruktor US Air Force). Žhavé téma této intimní a upřímné diskuse se točilo primárně kolem pojmu osobní odpovědnosti jako součást svérázné cesty vedoucí k dosažení kýžených výkonů a cílů. Jako součást tématu o individuálních cestách, se každý z diskutujících podělil o svoji jedinečnou zkušenost. Dehra Harris mluvila o negativním vlivu učení se na základě strachu a komplexnosti, kterou hraje strach ve zkoumání něčího potenciálu. Risa Steinberg zaníceně hovořila o humánnosti vedoucí ke zvýšení výkonnosti, současně s tím, že mnoho trenérů často radši řeší výsledek výkonnostního problému než cílení samotného problému. Pilot Jeff Orr zdůraznil hodnotu používání jasně formulovaných a objektivních výkonnostních standardů, pomoci řídit progres každého a jeho cestu k lepší úrovni výkonu. Nakonec David Marsh zdůraznil zodpovědnost za výkonnostní standardy a cíle každého, kdo jich chce dosáhnout. 

Poslední sekce prvního dne byla završena živou prezentací profesora Adama Granta z Wharton Business School. Jeho téma: Ti, kteří dávají, Ti, kteří berou a Ti, kteří do sebe zapadnou: Jak organizace mohou motivovat své zaměstnance, rozvíjet současně talent a tým a společně dosáhnout úspěchu. Profesor Grant poskytl zábavným přehledem třech možných způsobů, jakými jsou lidé v interakci se světem. Obecně řečeno – ti co „dávají“ jsou lidé, kteří jdou z cesty, aby pomohli ostatním při absenci reciprocity. A naopak ti co „berou“ se snaží využít a vydělávat na tom, co ostatní mohou poskytnout jim. A konečně „dohazovači“ jsou schopni zobrazovat oba typy vzorů chování v souladu se stylem těch, s kterými jsou v interakci. S podporou komplexní výzkumný program a množstvím literatury, profesor Grant pokračoval v poskytování pestrého přehledu silných stránek a nástrah, kterými se každá z kategorií vyznačuje. Ve stručnosti ti nejméně produktivní členové z výkonnostní perspektivy v různých oblastech (strojírenství, medicína, obchod) jsou nejčastěji „dárci“. Zajímavě ti nejvíce výkonnostní v těchto oblastech jsou také převážně klasifikováni jako „dárci“. Pozoruhodný rozdíl mezi polarizovanými skupinami „dárců“ připadá na jejich ochotu a tendenci požádat ostatní o pomoc. Pozornost organizací, které chtějí profitovat z tohoto výzkumu, by lépe posloužilo odplevelování nebo reformování „odběratelů“ ve snaze vytvořit prosperující kulturu „dárců“, kteří se nebojí říct si o pomoc v zájmu zlepšení organizace. 

Až budete mít čas se chvilku zastavit, přečíst si jeden nebo oba články Poučme se od nejlepších, položte si otázku: Kolik času v našem družstvu, klubu, federaci, či spolku věnujeme jiným věcem, než jsou taktika, technika, kondice a mentální příprava, tedy činnostem, které nejsou přímo spojené se sportovním výkonem na hřišti?  Phil Jackson ve své knize Jedenáct prstenů píše, že již na začátku své trenérské kariéry poznal, že basketbal není pouze o nácviku techniky a taktiky. Lektoři a účastníci konferencí Leaders in Sport Performance se v mnohém s legendárním trenérem shodují.  

 

V příspěvku jsme se pokusili popsat hlavní myšlenky lidí, kteří byli a jsou ve svých oborech považováni za špičkové odborníky, vedli nebo stále vedou organizace, kluby, družstva nebo týmy na vysoké úrovni a berou za ně a jejich výsledky na sebe i odpovědnost. Smyslem příspěvku není nabádat čtenáře ke „slepému“ přebírání a interpretaci, ale poukázat na to, jaké atributy je také nutné brát v potaz, když vstoupíte do velmi silného konkurenčního prostředí a to v jakémkoliv oboru lidské činnosti. Z obsahu částečně vyplývají i určitá uspořádání a zaměření, která bychom měli respektovat a pracovat s nimi jako s fakty a ne pouze jako s hypotézami.