Minulost silového tréninku dětí a mládeže
V 70. a 80. letech 20. století se silový trénink dětí a mládeže nedoporučoval (American Academy of Pediatrics, 1983), a to z několika důvodů:
- nízké přírůstky síly po silovém tréninku
- nedostatek anabolických hormonů cirkulujících v krvi
- negativní dopad na růst (poškození růstových chrupavek apod.) a vývoj
- vysoké riziko zranění
Současnost silového tréninku dětí a mládeže
S rostoucím počtem vědeckých prací se pohled na silový trénink dětí a mládeže v posledních letech výrazně změnil. Změnou v metodologii, technologii a vysokým počtem studií bylo dokázáno, že správně periodizovaný silový trénink pod dohledem zkušeného trenéra má pozitivní dopady na výkonnost a zdraví hráče (Rhodri, 2014). Mezi zdůvodnění patří:
- silový trénink má u dětí a mládeže zpočátku vliv zejména na nervovou adaptaci, až později dochází k vyšším přírůstkům síly v důsledku svalové adaptace (a to zejména u chlapců)
- správně periodizovaný trénink s ohledem na kompetence k silovému tréninku nemá negativní vliv na růst a vývoj. Podle některých studií dochází k vyššímu přírůstku tělesné hmotnosti způsobených silovým tréninkem (Sadres, 2001)
- riziko zranění je při odborně vedeném silovém tréninku nízké (Faigenbaum, 2009). Při srovnání tréninkový a soutěžních hodin při basketbalu a tréninkových hodin při silovém tréninku je výskyt zranění při basketbalu mnohonásobně vyšší (100 hodin basketbalu = 1 zranění; 100 hodin silového tréninku = 0,0035 zranění)
Mýty a fakta o silovém tréninku dětí a mládeže
|
MÝTY |
FAKTA |
|
Silový trénink dětí zastavuje tělesný růst |
Vhodně nastavený posilovací program zpevňuje kostní tkáň |
|
Silový trénink je pro děti nebezpečný |
Pod vedením odborníka není silový trénink více nebezpečný než jiné sportovní aktivity |
|
Nejnižší věk pro silový trénink dětí je 12 let |
Děti mohou začít se silovým tréninkem v době, kdy jsou schopny vnímat a dodržovat instrukce (zpravidla kolem věku 7 - 8 let) |
|
Dívky po silovém tréninku zvyšují svou tělesnou hmotnost |
Dívky zvyšují sílu pomocí nervosvalové adaptace ne svalové hypertrofie |
Benefity silového tréninku dětí a mládeže z pohledu fyziologie
Strukturální, morfologické a kompoziční změny na úrovni nervové, svalové, vazivové (šlachové) a kostní tkáni (Legerlotz, 2016) jako výsledek adaptace na silový trénink.


Obrázek 1 Benefity silového tréninku
Kompetence k silovému tréninku
Kompetence k silovému rozvoji má za cíl zvýšení tréninkových výsledků z pohledu dlouhodobého rozvoje hráče.
Předpokladem je nejen fyzický rozvoj, ale také rozvoj kognitivní, který souvisí zejména se schopností soustředit se, vnímat pokyny a zpětnou vazbu a tím cviky správně provádět. Z tohoto důvodu je nutné zohlednit úroveň fyzických i kognitivních schopností každého hráče a tréninkový program individualizovat.
Na základě fyzické, kognitivní a technické úrovně můžeme hráče zařadit do kontinua dle úrovně kompetence k silovému tréninku.


Obrázek 2 Kompetence k silovému tréninku
Pyramida efektivního pohybu
Efektivní realizace pohybového vzoru je podmíněna vzájemným propojením několika klíčových složek, které lze uspořádat do pomyslné pyramidy. Na její základně stojí schopnost zaujmout a udržet optimální výchozí i koncovou pozici, což je možné pouze za předpokladu dostatečné úrovně mobility a stability. Mobilita zajišťuje rozsah a plynulost pohybu, zatímco stabilita umožňuje kontrolu a schopnost udržet tělo ve správném nastavení bez nežádoucích kompenzací. Společně tvoří pevný základ, bez něhož nelze stavět na vyšších úrovních pyramidy.
Na tento základ navazuje koordinace, tedy schopnost organizovat a řídit časování jednotlivých segmentů těla tak, aby výsledný pohyb byl efektivní, ekonomický a bezpečný. Koordinační složka spojuje mobilitu a stabilitu do funkčního celku a vytváří předpoklady pro plynulé a technicky správné provedení pohybového vzoru v různých situacích.
Teprve po zvládnutí těchto úrovní může jedinec dosahovat skutečného výkonu, který tvoří pomyslný vrchol pyramidy. Výkon může mít mnoho podob – od rychlosti provedení a síly aplikované proti vnějšímu odporu, až po schopnost dlouhodobě udržovat intenzivní zatížení. Výstavba pyramidy tak odráží logickou posloupnost: bez pevného základu mobility a stability, podpořeného kvalitní koordinací, nelze očekávat dlouhodobě udržitelný a efektivní výkon.


Obrázek 3 Pyramida efektivního pohybu
Rozhodovací diagram pro volbu obtížnosti cviků
Při práci se sportovcem je důležité postupovat podle jasné struktury. Nejprve hodnotíme, zda dokáže zaujmout správnou výchozí a konečnou pozici. Pokud ano, přecházíme k samotnému provedení pohybu a sledujeme jeho kvalitu a plynulost. Teprve když zvládá techniku bez chyb, zvyšujeme výkon – tedy rychlost, zátěž nebo počet opakování. Pokud se na některé úrovni objeví potíže, vracíme se zpět k jednodušší variantě (regrese) a trénink dále stavíme postupně a bezpečně.


Obrázek 4 Rozhodovací diagram pro volbu obtížnosti cviku
Základní pohybové vzory v silovém tréninku
Mezi základní pohybové vzory řadíme:
1. Kyčelní ohyb
Pohybový vzor, kde je dominantní práce kyčelního kloubu.
Příkladem cviku je mrtvý tah.


Obrázek 5 Mrtvý tah – výchozí pozice, Obrázek 6 Mrtvý tah – konečná pozice
2. Dřep
Pohybový vzor, kde je dominantní práce kolenního kloubu.
Příkladem cviku je dřep s medicinbalem.


Obrázek 7 Dřep – výchozí pozice, Obrázek 8 Dřep – konečná pozice
3. Tlak
Příkladem cviku je benchpress


Obrázek 9 Tlak – výchozí pozice, Obrázek 10 Tlak – konečná pozice
4. Tah
Příkladem cviku je shyb.


Obrázek 11 Shyb – výchozí pozice,
Obrázek 12 Shyb – konečná pozice
Dále můžeme pohybové vzory rozlišit v bilaterálním (snožmo, soupaž) nebo unilaterálním provedení (jednonož, jednopaž), případně ve split pozici, v různých rovinách pohybu (předo – zadní rovina, stranová rovina, horizontální rovina) v lokomoci apod.
Praktické doporučení pro silový rozvoj hráče
Níže jsou uvedeny doporučené hodnoty výkonů pro hráčky a hráče, které byly stanoveny na základě porovnání standardů pro individuální a týmové sporty a následně upraveny z pohledu trenérské praxe.
Upozorňujeme, že se jedná o obecná doporučení, která nereflektují rozdíly v somatotypu, tělesnému složení (zejména hmotnosti) a pohlaví.
Každý cvik je možné shlédnout ve videu kliknutím na červenou ikonu s bílou šipkou v tabulce vpravo.
|
Úroveň kompetence k silovému tréninku |
Dívčí kategorie |
Chlapecká kategorie |
|
Nízká |
U15 |
U15 |
|
Úroveň kompetence k silovému tréninku |
Dívčí kategorie |
Chlapecká kategorie |
|
střední |
U17 |
U17 |
|
Úroveň kompetence k silovému tréninku |
Dívčí kategorie |
Chlapecká kategorie |
|
střední |
U19 |
U19 |
Poznámka
Videa cviků jsou také ve sbírce v XPS.
Reference
- American Academy of Pediatrics. Weight Training and Weight Lifting: Information for the Pediatrician. The Physician and Sportsmedicine. 1983;11(3):157–161. American Academy of Pediatrics
- Faigenbaum, Avery & Myer, Gregory. (2009). Resistance training among young athletes: Safety, efficacy and injury prevention effects. British journal of sports medicine. 44. 56-63.10.1136/bjsm.2009.068098. https://www.researchgate.net/publication/40039109_Resistance_training_among_young_athletes_Safety_efficacy_and_injury_prevention_effects
- Legerlotz, Kirsten & Marzilger, Robert & Bohm, Sebastian & Arampatzis, Adamantios. (2016). Physiological Adaptations following Resistance Training in Youth Athletes - A Narrative Review.. Pediatric exercise science. 28. 10.1123/pes.2016-0023. https://www.researchgate.net/publication/309429437_Physiological_Adaptations_following_Resistance_Training_in_Youth_Athletes_-_A_Narrative_Review
- Lloyd, R. S., Faigenbaum, A. D., Stone, M. H., Oliver, J. L., Jeffreys, I., Moody, J. A., Brewer, C., Pierce, K. C., McCambridge, T. M., Howard, R., Herrington, L., Hainline, B., Micheli, L. J., Jaques, R., Kraemer, W. J., McBride, M. G., Best, T. M., Ramirez, R., Chu, D. A., & Myer, G. D. (2014). Position statement on youth resistance training: The 2014 International Consensus. British Journal of Sports Medicine, 48(7), 498-505. https://doi.org/10.1136/bjsports-2013-092952 https://www.researchgate.net/publication/256929167_Position_statement_on_youth_resistance_training_The_2014_International_Consensus
- Sadres, Eliahu & Eliakim, Alon & Constantini, Naama & Lidor, Ronnie & Falk, Bareket. (2001). The Effect of Long-Term Resistance Training on Anthropometric Measures, Muscle Strength, and Self Concept in Pre-Pubertal Boys. Pediatric Exercise Science. 13. 357-372. 10.1123/pes.13.4.357. https://www.researchgate.net/publication/285716898_The_Effect_of_Long-Term_Resistance_Training_on_Anthropometric_Measures_Muscle_Strength_and_Self_Concept_in_Pre-Pubertal_Boys
